23.06.2014
ДЕБАТ НА ТЕМА:
„А СЕГА НАКЪДЕ? УСТОЙЧИВИ АРТИСТИЧНИ ИНИЦИАТИВИ“
Дебат: Бъдещето на артистичните инициативи в рамките на Водна кула арт фест
Организирана от НПО „ИМЕ“
23.06 - 25.06.2014, 10.00 – 16.00ч., Център за култура и дебат „Червената къща“
Адрес: ул”Любен Каравелов” 15 , София 1000
Необходимостта от дискусия на българска почва върху взаимодействието и инструментариума на властта и институциите, във връзка с поддържането и реанимацията на културните практики, творчески индустрии и други въпроси, свързани с артистичното оцеляване в дни и система на пазарни условия, идва след редица проведени семинари на национално и международно ниво, на теми обвързани с алтернативните пространства за култура и изкуство, артистичните инициативи и техния смисъл, структурата на финансиране и обхвата на (не)зависимост на съвременните артисти и техните инициативи. Към днешна дата най-различни асоциации, сдружения и овластени групи от хора с подобни интереси са пряко свързани с прилагането и прокарването на идеи за артистични инициативи – дали подкрепени или не от институции и правителство, но всички те борещи се за място под слънцето и то в ситуация на финансова криза и морален колапс на Европейската демокрация. Точно тук, за екипа на Водна кула арт фест, както и за специалните ни гост-лектори, идва неизбежният въпрос за смисъла на подобни инициативи, създадени от артисти, които зависят почти или изцяло от благоразположението и/или флирта с дадена институция и власт. Дали и доколко са оправдани усилията за просъществуването им, били те и напълно безкористни? И не е ли време, в отстояване на нашата действителна автономност, да опитаме друг подход? Да се „гмурнем“ в реалиите на „истинския живот” и изкупим безценната си „независимост”, като се обвържем трайно с политическия, икономическия и социален живот на Европа, бидейки артисти?
Дискусията е замислена като продължение на дебат започнат между артисти и арт мениджъри от Европа и света, по време на Supermarketartindependentartfair - Стокхолм през Февруари 2014.
В локален план, дебатът има за цел да предначертае визия (или опит за такава) за просъществуването на арт протранства, инициативи, структури и след първоначалния тласък от създаването им – в увлекателна симбиоза от власт и интереси, в смислов, съдържателен и икономически план. Рефлективно и логично продължение в търсене на съдържателния аспект от функционирането на институции с дългогодишна репутация в художественото образование.
Участници:
Софи Гретве
Магистърска степен по Културно наследство: курсове, включващи Културното наследство при конфликти; Закон за културното наследство; Политики относно културното наследство.
Ролята на държавните помощи в областта на устойчивите артистични инициативи? Шведският модел относно правото на художника на възнаграждение. Предистория: „Споразумението за възнаграждения за участие и изложба“или т.нарMU agreementе обвързващо за всички държавни органи и държавни институции и дава на артистите правото на компенсация във връзка с изложби. Пренасяне и превод на идеи в трансграничното сътрудничество.
Джон Ф., Финландия Ptarmigan
Хелзинки и Талин
Toom-Kooli 13 / Tallinn / 10130 / Estonia
Главен културен стратег - теми „Защо ви е грижа?” и „Опит за работа с алтернативно финансиране ”
„Защо ви е грижа?”
Ако сте тук, при Водна кула арт фест, то тогава очевидно ви е грижа. По един или друг начин ви е грижа за изкуството, културата или създаването; може би това сте избрали като начин на живот, кариера, хоби, или пък ви е страст. Но какво да правим, когато пламъкът започне да угасва? На фона на нарастващото икономическо напрежение и предвид факта, че от културата все повече се очаква да подхранва икономическото развитие пред стремежите за изследване на артистичното, компромисът трудно може да се избегне. Постоянната забързаност на съвременния живот (в комбинация със съкрушителните талази от медии, продукти и други стоки) може да изцеди последните сили на човек; апатията, скуката и цинизмът често се прокрадват на хоризонта. Това именно е така мразеният от всички Синдром на професионалното изчерпване – “burnout”.
Като художници, куратори, продуценти, или каквито и да е артисти е важно да предефинираме основни аспекти на "живеенето" ни, например нашите цели; начина ни на живот в политически план и спрямо подходите за консумеризма. Дали да критикуваме съвременния живот от позицията на вън стоящи или да копнеем за същите материални удобства, предоставени на избралите други кариери? Имаме ли нужда от някакво чувство за риск или за опасност, което да поддържа ентусиазма ни? Как бихме могли непрекъснато да преоткриваме себе си и нашите практики – естетически и икономически? Можем ли да се почувстваме комфортно в съвременното темпо на живот и да намерим начин то да работи за нашите собствени инициативи и структури отвъд апатията и цинизма?
Мери Коноли, Ирландия: Възможности – от идея до реализация. „Неща, които, ако имаше повече от един живот, би направил със сигурност, но за съжаление дните ти са преброени”
Мери Конлън е куратор, работещ в Ирландия. Изнасяла е лекции по литература в Университетския колеж в Дъблин и Университета в Севиля (Int. BA Hons, 1996-2001), и е учила Визуални изкуства в Института за изкуства, дизайн и технологии – Dún Laoghaire (BFA, 2002-2006). След като завършва бива назначена за управител на галерия Green on Red в Дъблин. През 2009-та година получава награда – трета стипендия Shinnors – за проучвания в областта на кураторството и двугодишна резиденция в градската галерия Limerick. През 2011 г., чрез инициативата Creative Limerick, тя основава културен ресурсен център – Ormston House, където е художествен директор. Тя е и куратор по номадския проект Six Memos, като се позовава на писмените разработки на Итало Калвино, което съставлява и основата на нейната практически ориентирана докторантура по Куратоски науки в школата на Limerick по изкуство и дизайн. Тя е член на италианската кураторска мрежа, както и на борда на директорите на Eva International, ирландското Биенале за визуални изкуства.
Каспарс Левитас, Латвия: Ръководител на центъра за изкуства „Totaldobže”;
Член на Управителния съвет на „Association of Creative Districts and Territories” („Асоциация на творческите области и територии”);
Активист от движението „FreeRiga2014”;
Какво печелим, когато разширяваме границите на различни нива: артистично – с физически средства на изява; ментално – възприятието на творбата; геогафски – артисти и мобилност и как трябва да бъде направено това разширение?
Петeр Цанев
Професор по психология на изкуството и история на художественото образование в Националната художествена академия в София. Доктор на наукиге по изкуствознание. Ръководител на катедра Психология на изкуството, художествено образование и общообразователни дисциплини в Националната художествена академия. Автор на книгите „Психологически подходи в изкуствознанието” (2009) и „Психология на изкуството” (2008).
Новите психологически платформи на изкуството през 21 век
The New Psychological Platforms of Art in the 21st Century
* Работен език – 23. 06. и 24. 06. – английски; 25. 06. - български